Kamis, 19 November 2015

Onychomycosis - Gejala, Punca dan Rawatan

Onychomycosis - Gejala, Punca dan Rawatan

Jangkitan daripada satu atau lebih sama ada kuku, atau lebih besar, kuku kaki sering bermula sebagai tempat berwarna kuning atau putih di bawah hujung kuku dijangkiti. Pada peringkat awal ini, ini hanya petunjuk visual yang mungkin ada masalah. Jika anda melihat apa-apa tempat, ia adalah sangat penting bahawa anda mengambil langkah-langkah segera untuk merawat jangkitan.

Gejala
Jika jangkitan telah mempunyai peluang untuk mengambil akar di bawah kuku anda gejala-gejala lain mungkin mula muncul. Ini termasuk:

Kuku anda kelihatan membosankan dan tidak mempunyai bersinar
Kuku dijangkiti selalunya akan mula memutarbelitkan bentuknya
Kuku seringkali akan menjadi sangat rapuh dan runtuh dengan mudah
Kuku memisahkan dari katil kuku
Kuku boleh menjadi nyata menebal
Kadang-kadang, mungkin ada sakit pada kuku yang dijangkiti, bersama-sama dengan bau yang tidak menyenangkan
Punca
Jangkitan kuku adalah disebabkan oleh organisma kulat yang tidak memerlukan cahaya matahari untuk hidup. Ini termasuk dermatophytes, acuan, dan beberapa yis.

Organisma hidup di dalam persekitaran yang gelap, panas, dan lembap dan berkembang maju di sekitar kolam renang, mandi dan bilik persalinan. Jika kuku anda berada dalam persekitaran yang gelap, panas, dan lembap banyak anda menjalankan risiko Onychomycosis. Selalunya kulat akan memasuki sistem anda melalui pemisahan antara kuku anda dan katil kuku, atau melalui apa-apa rehat yang tidak dapat dilihat pada kulit.

Sebab-sebab lain untuk jangkitan boleh termasuk peredaran darah yang berkurangan yang akan membuat ia lebih sukar untuk sistem imun untuk memerangi jangkitan yang berpotensi.

Rawatan
Kerana rawatan yang terbaik dari semua adalah pencegahan, menjaga bahawa tangan dan kaki anda kering, bersih, dan terdedah kepada cahaya matahari kadang-kadang kemungkinan besar akan menghalang anda dari setiap dijangkiti di tempat pertama.

Tetapi, jika anda dijangkiti, rawatan adalah sukar kerana jangkitan diam di dalam kuku itu sendiri dan amat sukar untuk sampai ke. Untuk berjaya merawat keadaan ini mungkin mengambil masa sehingga satu tahun penuh. Pilihan rawatan termasuk:

Terapi Photodynamic
Ini menggunakan asid untuk kot kuku yang kemudian radiasi dengan laser.
Pembedahan
Jika jangkitan yang teruk doktor mungkin menasihatkan mengeluarkan kuku pembedahan.
Ubat-ubatan topikal
Over-the-kaunter ubat-ubatan sering digunakan bersama-sama dengan ubat-ubatan preskripsi lisan.
Lacquers antikulat
Digunakan secara langsung kepada yang dijangkiti kuku satu atau lebih kali sehari. Kaedah ini mempunyai kelebihan mengarahkan ubat tepat ke kawasan yang dijangkiti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar